Ens situem als anys 70 on la competència literària
s’entenia com una capacitat humana que possibilitava tant com la producció
d’estructures poètiques fins a la comprensió del seu efecte. El progrés
literari, en canvi, era el considerat desenvolupament d’aquesta capacitat no
només com el traspàs d’informació. És a dir, no era una capacitat innata, sinó
que era adquirida.
L’escola tenia la funció d’ensenyar els nens a entendre i
a disfrutar dels textos i cal dir alhora, que en aquell moment aquest paper va
guanyar territori ja que la literatura era considerada una forma de
comunicació.
L’interés per les coses útils va portar als alumnes a
prestar més atenció a tipus d’activitats molt rentables per a la seva formació
(lectura de llibres per plaer). Així doncs, la manera que s’adquireix més competència
literària és, si més no, llegint literatura.
Des d’aquell moment la literatura infantil només havia
tingut importància des del punt de vista de l’educació moral dels nens i nenes
i des d’una consciència de la seva contribució a l’apreciació futura de l’art
literari. A partir d’aquí va sorgir dos grans debats; un d’ells es referia a la
funció educativa d’aquesta literatura i va tenir repercussions en el material
literari utilitzats per les primeres edats, i l’altre es refereix a la funció
literària i va intentar legitimar l’ús escolar d’aquests textos. La
psicoanàlisi constava en el desplaçament de l’atenció des dels textos fins la
resposta del lector. Els seus estudis es referien al efecte dels contes envers
la maduració afectiva dels nens i nenes, a l’anàlisi de com l’experiència
literària dels infants estimula la creació de representacions que contribueixen
a la construcció de la personalitat. La literatura emprada de manera excessiva
no és més que un instrument culturalitzador de primer ordre. La reflexió sobre
el perquè els contes populars semblen psicològicament adequats per els nens i
nenes va portar a destacar les característiques formals que semblaven més accessibles
i bàsiques per les capacitats literàries de l’alumnat. D’aquesta manera, es va
portar, de manera indirecta, a estudiar l’evolució de l’adquisició de la
competència literària.
Amb aquesta intensió es van analitzar els contes populars
i van declarar les seves característiques: la existència de pocs personatges,
molt tipificats i contrastats per característiques oposades, les motivacions de
les accions provocades per fets externs, l’escenari atemporal i indeterminat,
l’estructura episòdica tancada, les referències molt concretes i visuals, la
falta de situacions simultànies, l’abundància de repeticions i totes aquelles
característiques dels contes populars que justament han facilitat la seva
memorització i transmissió oral.
Ja som als anys 80. Tot i la valuosa incorporació de les
activitats de lectura a l’escola, sembla evident que l’ensenyança formal no pot
limitar-se a posar en contacte als alumnus amb els llibres i tenir present el
desenvolupament de la competència literària. Durant aquests temps s’han produït
grans avenços en totes les disciplines implicades en l’educació literària a
partir de l’atenció concedida a la figura del lector. A l’hora de formar un
lector es té en compte la consideració dels textos i activitats educatives i
l’atenció cap a l’ensenyat.
Segons H. James (1886), “construye
a su lector mucho más que a sus personajes. Cuando lo construe bien, es decir,
cuando lo hace interesado, entonces el lector hace la mitad del trabajo.”
L’educació literària es proposa que un lector sapigui com
s’ha de construir el significat del que llegeix segons ñes instruccions que
ofereixen el text. El significat es considera una construcció negociada per
l’autor i el lector a través del text. Els límits del significat del text
radica el nex entre les intencions del autor, la cognició del lector i les
propietats del text durant el procés d’interpretació (Nystrand, 1985). El pacte
que el lector haurà d’assumir al obrir el llibre es saber suspendre les
condicions de la “veritat” referides al món real. A partir d’aquí el lector
haurà de saber distingir entre el narrador i l’autor i alhora saber
distingir-se a si mateix. Des de l’inici del discurs tindrà que acceptar el joc
previst per l’autor i aprendre a seguir els elements meta discursius que li
donen instruccions sobre com ha d’interpretar l’obra.
L’atenció cap al poder dels textos per formar als seus
lectors ha produït recentment un interès renovat per l’anàlisi literari dels
textos utilitzats en la funció educativa. Sens dubte, no es pot qüestionar que
la recepció depèn de les capacitats del lector, però no es menys cert que depèn
també dels textos. La valoració de les obres es realitzarà sobre unes bases
noves que relacionen el progrés del lector amb les característiques dels textos
tant si ho han sigut especialment escrits per nens, nenes i adolescents, com si
no.
L’anàlisi dels llibres infantils des de la perspectiva de
com ajudar a formar al lector s’ha iniciat pels textos destinats a les primeres
edats. En primer lloc, s’ha continuat profunditzant en la correspondència
establerta entre les característiques del folklore i les capacitats de comprensió
i fruïció dels nens. Alguns estudis han demostrat que molts llibres infantils
de ficció per les primeres edats contradiuen normalment les expectatives
estructurals necessàries per a què els aprenents de lector adquireixen
coneixements sobre les històries. La presència de la imatge s’ha revelat
justament com un d’aquests recursos ja que serveixen per solucionar molts
problemes de construcció i ofereix una bastida molt efectiva pels aprenentatges
literaris.
Tot i l’interés pels problemes de la cognició que es
troba a la dècada dels 50 el desenvolupament d’aquests estudis van tenir un
impacte bastant limitat en el camp d’ensenyança literària. Alhora van aportar essencialment
la consciència dels problemas de comprensió implicats en la lectura.
També es va demostrar que l’observació va demostrar que
els nens adquireixen molts coneixements sobre l’escrit a partir dels contes i
del folklore infantil. Aviat es va comprendre que la representació interna
d’aquesta estructura (esquema narratiu) es domina molt ràpidament en la nostra
cultura i que el lector utilitza aquest coneixement per entendre i recordar les
històries. Altres resultats que cal tenir en compte a l’hora del progrés
narratiu dels nens i nenes són tenir en compte que l’adquisició de l’esquema
narratiu es produeix en els quatre o cinc primers anys de vida, que els processos
alts de comprensió, el receptor opera igual sigui quina sigui la seva forma de
rebre les narracions, que les narracions que no comencen amb un succés
provoquen poca intriga en la el lector i que ensenyar a utilitzar l’esquema
narratiu només és útil si s’utilitza per comprendre i no per ser més hàbil en
dividir les històries. En canvi, si que resulta útil seguir la guia de
l’esquema per activitats com resumir, fer prediccions…
Tot i l’interés revelat pel lector des del camp de la
psicopedagogia o la teoria literària, encara disposem de la descripció
fidedigna de quin conjunt de competències conformen el que s’anomena
“competència literària”. Però si els progressos realitzats ens donen dades
suficients per saber amb exactitud quin és el paper de l’educació formal en el
desenvolupament del lector literari, si que permeten establir alguns principis
bàsics de l’actuació. A continuació unes de les propostes per formar un bon
lector literari:
· Fer
experimentar la comunicació literària.
· Utilitzar
textos que ofereixin suficients elements de suport per a obtenir el seu
significat i que ajuden alhora augmentar les capacitats interpretatives de
l’alumnat.
· Suscitar
la implicació i la resposta dels lectors.
· Construir
el significat de manera compartida.
· Ajudar
a progressar en la capacitat de fer interpretacions més complexes.
· Preveure
activitats que afavoreixin totes les operacions implicades en la lectura.
· Inter
relacionar les activitats tant de recepció com d’expressió literària, i tant en
la seva forma oral com escrita.
No hay comentarios:
Publicar un comentario